Arjantin Hava Kuvvetleri, Danimarka ile birinci yapılan mutabakat gereği 10 F-16 Blok eğitim uçağını hava gücünü modernize etmek için kıymetli bir adım attı. Muahede sonucundaki birinci F-16 teslimatları Arjantin’in Tandil’deki IV. Hava Tugayı’na verildi. Arjantin bu muahede ile envanterinde bulunan Mirage III jetlerini F-16 savaş uçakları ile değiştirmek niyetinde.
12 ADET F-16 ALACAKLAR
Damiarka ile yapılan mutabakat kapsamında Arjantin, teslim alacağı 12 adet F-16’ların beşini operasyonel, geri kalanı ise eğitim jeti olarak kullanacak.
Uzmanlar kelam konusu teslimatın Arjantin’in hava kuvvetlerini modernize etme gayretlerinde bir dönüm noktası olarak görülüyor. F-16’ların hem operasyonel hem de eğitim hedefli kullanımlarıyla, Arjantin’in hava savunma kabiliyetlerini artırmak için kritik bir adım olarak da bedellendiriliyor.
F-16 FALCON’UN ÖZELLİKLERİ
Hava muharebesi rolünde, F-16’nın hareket kabiliyeti ve muharebe yarıçapı (hava muharebesine girmek, kalmak, savaşmak ve geri dönmek için uçabileceği mesafe) tüm potansiyel tehdit savaş uçaklarınınkinden fazladır. Her türlü hava şartında gayeleri bulabilir ve radar yer karmaşasında alçaktan uçan uçakları tespit edebilir. Hava-kara rolünde, F-16 500 milden (860 kilometre) fazla uçabilir, silahlarını üstün bir doğrulukla teslim edebilir, düşman uçaklarına karşı kendini savunabilir ve başlangıç noktasına geri dönebilir. Her türlü hava şartına uygunluk yeteneği, görsel olmayan bombalama şartlarında mühimmatı yanlışsız bir halde teslim etmesini sağlar.
F-16’nın dizaynında, F-15 ve F-111 üzere öbür uçaklardan alınan gelişmiş havacılık bilimi ve kanıtlanmış emniyetli sistemler seçildi. Bunlar uçağı kolaylaştırmak ve boyutunu, satın alma fiyatını, bakım maliyetlerini ve yükünü azaltmak için birleştirildi. Gövdenin hafifliği, direncini azaltmadan elde edildi. F-16, tam dolu dahili yakıtla dokuz G’ye kadar dayanabilir – yerçekimi kuvvetinin dokuz katı – bu da öteki mevcut savaş uçaklarının kokpit ve balon kanopisi, pilota manisiz ileri ve üst görüş ve yan ve geriye hakikat büyük ölçüde düzgünleştirilmiş görüş oluşturur.
Koltuk arkalığı açısı, pilot konforunu ve yerçekimi kuvveti toleransını artırarak olağan 13 dereceden 30 dereceye çıkarıldı. Pilot, “fly-by-wire” sistemi sayesinde F-16’nın eksiksiz uçuş denetimine sahip. Elektrik kabloları, olağan kabloların ve irtibat denetimlerinin yerini alarak komutları ulaştırır. Yüksek G-kuvvetindeki muharebe hareketleri sırasında uçağın kolay ve hakikat bir formda denetim edilebilmesi için, klâsik merkeze monteli çubuk yerine bir yan çubuk kontrolörü kullanılır. Yan çubuk kontrolörüne uygulanan el basıncı, kanatçıklar ve dümen üzere uçuş denetim yüzeylerinin aktüatörlerine elektrik sinyalleri iletir. Gövdede ek aviyonik sistemler için alan bulunuyor.
Aviyonik sistemler, bilgisayarların pilota dümen bilgisi sağladığı son derece yanlışsız bir gelişmiş global pozisyonlandırma ve atalet navigasyon sistemi yahut EGI içerir. Uçakta UHF ve VHF radyoları ile bir alet iniş sistemi bulunur. Ayrıyeten, havadan yahut yüzeyden gelen elektronik tehditlere karşı kullanılacak bir ihtar sistemi ve modüler karşı tedbir kapsülleri bulunur.